Mini-BedrijfsBlauwdruk
Deze QuickScan geeft aan de hand van een 16-tal kernvragen een beknopte blauwdruk van jouw bedrijfsvoering. Na afronding ontvang je het rapport in je mailbox. In aanvulling daarop kun je aangeven prijs te stellen op een korte telefonische toelichting van de resultaten door een gediplomeerd ondernemerscoach van SuccesvolOndernemen.

1 Heeft jouw bedrijf een duidelijk geformuleerde missie en visie?

Top. Dit is het fundament onder jouw bedrijf.

Ga er verder mee aan de slag. Ze verwoorden het bestaansrecht van jouw organisatie. TIP: De missie verwoordt waar je jouw bedrijf voor staat. De visie waar je met je bedrijf naartoe wilt.

Probeer dit wel te doen. Ze drukken uit waar jouw bedrijf voor staat en wat je wilt bereiken. TIP: De missie verwoordt waar jouw bedrijf voor staat. De visie waar je met je bedrijf naartoe wilt.

2 Is de omzet van jouw bedrijf afhankelijk van een beperkte groep klanten?

Top! Blijf als stelregel hanteren dat 80% van je omzet komt uit 20% van je klantenkring.

Dat is niet verstandig. Hanteer als stelregel dat 80% van je omzet komt uit 20% van je klantenkring. TIP: Richt je marketinginspanningen op die 20%.

Dat is heel gevaarlijk! Het maakt jouw bedrijf onnodig kwetsbaar. Eén klant mag niet meer dan 15% van je totale omzet bedragen. TIP: Onderzoek of je aan deze norm voldoet.

3 Beschik je over een goed team?

Dat heb je goed voor elkaar. Zijn jullie ook voldoende aanvullend voor de volgende groeifase van jouw bedrijf? TIP: De ontwikkeling van jouw onderneming kent verschillende fasen (de bedrijfslevenscyclus). Iedere fase vereist andere kenmerken en kwaliteiten van jou als ondernemer én van jouw team. Heb je daar een goed beeld van?

Om goed met elkaar te kunnen samenwerken, is het belangrijk dat ieder teamlid uitgaat van dezelfde basisvoorwaarden. TIP: Zorg dat het doel van de werkzaamheden voor iedereen duidelijk is en spreek verwachtingen van/naar elkaar helder uit.

Goed samenwerken is ook niet vanzelfsprekend. Probeer te achterhalen wat een goede samenwerking in de weg zit. Accepteer en respecteer elkaars verschillen en stel duidelijke teamdoelen. TIP: Zorg dat het doel van de werkzaamheden voor iedereen duidelijk is en spreek verwachtingen van/naar elkaar helder uit.

4 Werk je volgens een duidelijke bedrijfsstrategie?

Verstandig! Het zorgt voor focus en richting en helpt bij het behalen van je doelstellingen. TIP: Een bedrijfsstrategie is niet statisch. Volg veranderingen in de markt en pas je strategie daar op aan om snel te kunnen reageren.

Ga hiermee aan de slag! Zonder duidelijke strategie zit er geen lijn in je activiteiten en bedrijfsvoering, kun je niet vaststellen of jouw bedrijf goed presteert en weet je klant niet goed waar je voor staat. TIP: Een bedrijfsstrategie is niet statisch. Volg veranderingen in de markt en pas je strategie daar op aan om snel te kunnen reageren.

Dat is niet verstandig. Een bedrijfsstrategie bepaalt de koers van je bedrijf en maakt het mogelijk om succesvol te zijn in een competitieve markt. TIP: Een bedrijfsstrategie is niet statisch. Volg veranderingen in de markt en pas je strategie daar op aan om snel te kunnen reageren.

5 Gebeurt de uitvoering van werkzaamheden volgens plan en binnen budget?

Zo hoort het ook! Een goede planning en naleving daarvan zorgt ervoor dat werkzaamheden binnen tijd en budget worden afgerond.

Ga er actief mee aan de slag. Het helpt om vooraf de omvang van de werkzaamheden te begrijpen en grip te hebben en te houden op de kosten. TIP: Plan regelmatig een voortgangsoverleg in.

Jammer, want dit kost je onnodig veel geld. Een goede planning en controle daarvan voorkomt een tekort aan middelen of een budgetoverschrijding. TIP: Plan regelmatig een voortgangsoverleg.

6 Werk je met een gedegen financieel plan en bewaak je die ook?

Super. Een goed financieel plan is de basis van een gezonde bedrijfsvoering.

Probeer hier meer op te sturen. Het financieel plan is de vertaling van je bedrijfsstrategie in cijfers en de basis van een gezonde bedrijfsvoering. TIP: Heb je zelf onvoldoende verstand van financiële zaken? Investeer in een goede boekhouder of accountant, hij/zij is ook je financieel adviseur en dat betaalt zich zeker terug!

Een gedegen financieel plan maakt inzichtelijk hoeveel geld je nodig hebt voor de start of groei van je bedrijf, de verwachte omzet, kosten en jouw winstverwachting voor de komende jaren. Het is je leidraad voor succes. TIP: Heb je zelf onvoldoende verstand van financiële zaken? Investeer in een goede boekhouder of accountant, hij/zij is ook je financieel adviseur en dat betaalt zich zeker terug!

7 Zorg jij goed voor je jezelf?

Goed om te horen! De boog kan niet altijd gespannen staan. Een goede werk/prive balans voorkomt te hoge spanning en beïnvloedt je bedrijfsvoering positief.

Het is belangrijk dat je draagkracht in balans blijft met je draaglast om chronische stress of langdurige uitval te voorkomen. Zorg dat je tijd vrijmaakt voor ontspanning. TIP: Plan sporten of een avond met vrienden in je agenda in. En houd je eraan.

Pas op! Het is belangrijk dat je draagkracht in balans is met je draaglast om chronische stress of langdurige uitval te voorkomen. TIP: Krijg inzicht in je sterkten en zwakten met de OndernemersBlauwdruk en/of een coachtraject gericht op stress & veerkracht.

8 Weet jij waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt van concurrenten?

Zo hoort het ook! Als jij je USP's niet kan benoemen, wie dan wel?

Hoog tijd om dat wel te doen! Een USP heeft een duidelijk strategisch nut binnen marketing en verkoop. TIP: Heeft jouw product of dienst geen unieke eigenschappen? Kijk dan naar andere onderscheidende elementen binnen jouw bedrijf die de gevoelens van een klant over het product of dienst positief beïnvloeden. Service is daar een goed voorbeeld van.

Dat kan. Niet alle producten of diensten hebben unieke eigenschappen. TIP: Kijk naar andere onderscheidende elementen binnen jouw bedrijf die de gevoelens van een klant over het product of dienst positief beïnvloeden. Service is daar een goed voorbeeld van.

9 Is er sprake van een duidelijk klantproces?

Top. Jij kent de verschillende fasen en contactmomenten binnen jouw klantproces.

Probeer dit te concretiseren. TIP: Beschrijf de klantreis aan de hand van de volgende vijf fasen: oriëntatie, afweging, aankoop, gebruik en loyaliteit.

Dit is wel belangrijk. TIP: Beschrijf jouw klantproces aan de hand van de volgende vijf fasen: oriëntatie, afweging, aankoop, gebruik en loyaliteit.

10 Heb je een goed beeld van je kerndoelgroep?

Mooi. Dan kom je met de juiste propositie binnen bij de juiste klant.

Neem de tijd om dat goed te doen. Het zal je geen windeieren leggen! Om je product of dienst gericht in de markt te kunnen zetten, is het essentieel dat je weet wie je ideale klant is. Voor wie is jouw product of dienst echt bedoeld? TIP: Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. Hoe specifieker, hoe meer je je op de juiste doelgroep kunt focussen.

Hoog tijd om dat wel te doen! Om je product of dienst gericht in de markt te kunnen zetten, is het essentieel dat je weet wie jouw ideale klant is. Voor wie is jouw product of dienst nou echt bedoeld? TIP: Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. Hoe specifieker, hoe meer je je op de juiste doelgroep kunt focussen.

11 Heb jij zelf de regie in handen?

Proficiat! Ben je ook je eigen navigator? Heb je een stip, een plan, een koers? TIP: 'Verliezers hebben excuses, winnaars hebben een plan'. Zorg voor focus, een stip op de horizon en een praktisch plan.

Eens, dat speelt bij iedere ondernemer. Dat is nu eenmaal de dynamiek waarbinnen je onderneemt. TIP: In de omstandigheden zitten bedreigingen, maar ook zeker kansen. Het gaat er om hoe jij daarmee omgaat, met jouw kenmerken en kwaliteiten als ondernemer.

Veel gehoorde reactie. Tijd voor actie. In je eigen bedrijf dien je zelf aan het stuur te zitten. TIP: Weet je waar dit gevoel vandaan komt? Zit je in de juiste rol in je eigen bedrijf, vervul je de taken die het beste passen bij jouw kwaliteiten? Wat heb jij nodig? Heb je een plan?

12 Verloopt de onderlinge communicatie in jouw bedrijf efficiënt?

Top. Korte lijnen zorgen voor duidelijkheid en bevorderen een goede communicatie tussen jou en jouw werknemers.

Blijf er alert op. Een goede communicatie tussen jou en jouw werknemers en werknemers onderling is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. TIP: Plan regelmatig een teamvergadering.

Dit is een aandachtspunt. Wees je ervan bewust dat korte lijnen een goede communicatie tussen jou en jouw werknemers bevorderen. hoe meer personen binnen jouw onderneming zich met dezelfde taken of besluitvorming bemoeien, hoe groter de kans is op tijdverlies of miscommunicatie.

13 Heb jij grip op je eigen planning?

Prima. Heb je ook tijd voor de onverwachtse zaken? Die zijn er namelijk altijd. Hoe ga jij daarmee om? TIP: Geen enkele ondernemer is hetzelfde. Je hebt een eigen OndernemersBlauwdruk die bepaalt hoe je met deze ondernemerskwaliteit omgaat.

Onverwachtse gebeurtenissen horen bij ondernemen. Het gaat erom hoe jij ermee omgaat. TIP: Geen enkele ondernemer is hetzelfde. Je hebt een eigen OndernemersBlauwdruk die bepaalt hoe je met deze ondernemerskwaliteit omgaat.

De waan van de dag is een fenomeen dat iedere ondernemer kent. TIP: Wees pro-actief. Dit geeft je tijd en ruimte om onverwachtse gebeurtenissen adequaat op te pakken.

14 Sta je open voor suggesties van werknemers?

Heel goed. Hiermee verhoog je de betrokkenheid van je werknemers.

Democratisch leiderschap vergt tijd en inspanning. Er is meer overleg nodig voor een beslissing kan worden genomen en het bereiken van een consensus kan lastig zijn binnen een groep met uiteenlopende meningen. TIP: Hou vol en blijf openstaan voor de inbreng van je werknemers. Dit vergroot de betrokkenheid van je werknemers enorm!

Je hebt een grote behoefte aan controle, neemt de leiding en verwacht dat anderen je volgen. Dit belemmert de creativiteit en kan leiden tot een minder goede werksfeer. TIP: probeer meer open te staan voor de inbreng van je werknemers. Dit vergroot de betrokkenheid van je werknemers enorm!

15 Beheers je de balans tussen werken IN en werken AAN je bedrijf?

Heel goed! Dit getuigt van organisatorische vaardigheden en een strategische mindset, wat essentieel is voor het succes van een bedrijf.

Blijf hier alert op. Een gebrek aan balans kan leiden tot inefficiëntie, verminderde productiviteit, stress en mogelijk zelfs tot het negeren van cruciale aspecten van bedrijfsgroei en ontwikkeling. TIP: Overweeg hulp in te schakelen. Een coach van SuccesvolOndernemen kan je helpen om de balans weer te vinden.

Dit is zorgelijk. Als te veel tijd wordt besteed aan dagelijkse taken, kan dit ten koste gaan van lange termijn doelen en groei-initiatieven en leiden tot stagnatie in de ontwikkeling van het bedrijf. TIP: Loop je vast, dan is het raadzaam om hulp in te schakelen. Een coach van SuccesvolOndernemen kan je helpen om de balans weer te vinden.

16 Overweeg je om met jouw bedrijf te stoppen?

Heel verstandig! De verkoop van een bedrijf is een complex proces met zakelijke en emotionele aspecten, waarbij verschillende belanghebbenden zijn betrokken. Het is belangrijk om het verkoopproces goed te structureren. Dat zorgt voor overzicht en is behulpzaam bij het maken van de juiste keuzes. TIP: Laat je goed adviseren en kies voor deskundige begeleiding tijdens het verkoopproces.

Dat is begrijpelijk. Je bedrijf verkopen is geen dagelijkse kost. Het is een complex en ingrijpend proces dat een goede planning en voorbereiding vereist. Wil je daadwerkelijk stappen gaan zetten? Zorg dan eerst voor een optimale bedrijfsstructuur en bedrijfsvoering. TIP: Laat je vooraf goed adviseren en kies voor deskundige begeleiding tijdens het verkoopproces.

Staat stoppen met je bedrijf nog niet op je actielijstje, dan is het belangrijk om jezelf en daarmee ook jouw bedrijf te blijven ontwikkelen. TIP: krijg inzicht in jouw persoonlijk ondernemerschap met de OndernemersBlauwdruk; een heldere schets van jouw persoonskenmerken, kwaliteiten en denkstijlen.